Muğla Gelişim Özel Eğitim ve Rehabitasyon Merkezi Olarak İşitme Engellilerde Erken Tanı ve Teşhis 

İşitme engelli bireylerde erken tanı, erken cihazlandırma ve uygun eğitim çok önemlidir. Tanısı konulmuş ve buna uygun cihazlandırma yapılmış öğrencilerimizin aileleri bize geldiklerinde öncelikle işitme testi sonucunu ve ne zaman cihazlandırıldığı göz önünde bulundurularak öğrencimizi değerlendirmeye alıyoruz ve bireysel eğitim planları hazırlıyoruz. İşitme engelli bebeklerde ilk 2 ay işitme, dil eğitimi açısından çok önemlidir. Bu nedenle eğitime ne kadar erken başlanır ise lisanı da o kadar etkili kullanabilecektir. Ancak gelişimin bir bütün olduğu unutulmamalıdır. İşitme kaybının diğer gelişim alanlarını yani bilişsel, motor, sosyal gelişim üzerine olan etkileri göz arda edilmemelidir.

İşitme kaybı, iletişim, konuşma ve dil gelişiminde gecikmelere neden olur. Lisan bozukluğu öğrenme gecikmelerine yol açar. Buna bağlı olarak da çocuğumuzun okul hayatında başarısız olmasına neden olabilir. Bu nedenle eğitimde iletişim motor, zihin, sosyal ve duygusal gelişim özellikleri bakımından bir bütün olarak ele alınmalıdır.

İşitme kaybı olan çocuklarda eğitimde öncelikli olarak;

  •  Sesin yönünü bulma (çıngırak, marako gibi sesli oyuncaklar, kapı zili, kapıya vurma, müzik, telefon, hayvan sesleri, taşıt seslerinin geldiği yönü ayırt etme çalışmaları)
  • İsmi söylendiğinde söyleyen kişiye bakma ismine gözleri veya mimikleriyle tepki vermeye çalışma
  • Ling seslerini ayırt etme yani araba kartı gösterildiğinde aaa sesi, uçak kartı gösterildiğinde uuu sesi, yılan kartı gösterildiğinde sss sesini taklit etme çabaları
  • Tek heceli at, et, ot, ev gibi sözcükleri ayırt etme çabaları
  • Hayvan seslerini ayırt etme, gösterilen hayvan resimleri arasında sesi çıkarılan hayvanları bulma çabaları
  • Resimle kurma çabaları yapılır. Resmi gösterilen bir eylemi tanımlaması istenir. Örneği Ali araba sürüyor, Ayşe elini yıkıyor.

Öğrencinin işitme ve dil gelişimini destekleyici yeni kazanımlar eklenerek eğitime devam edilmektedir.

Aile olarak siz bu çalışmalar sırasında öğrencinin cihazını düzenli kullanımına, cihazının bataryasının veya pilinin bittiği an değiştirilmesine, cihazın banyo ve uyku dışında çıkarılmamasına, çocuğunuzun işitsel uyaranlardan mahrum kalmamasına dikkat etmeli, öğretmeni ile sürekli iletişim halinde olarak, derslerde uygulanan kazanımları evde öğretmenin bilgilendirdiği şekilde tekrar etmelisiniz. Bu aşama ile çocuğun gelişimi açısından çok önemlidir.
Daha fazla bilgi için;
Muğla Gelişim Özel Eğitim ve Rehabitasyon Merkezimize
bekliyoruz.